J Stefan J skrev:Hej Ida!
Som erfaren akvarieist så har jag bara haft discus i 6-7 månader men jag har aldrig varit med om en så känslig art. Jag tror att det delvis beror på deras stora ögon som naturligt varnar dem för faror.
Mina tog flera veckor innan de kom fram & plötsliga rörelser kan göra att de får panik.
Nu efter ett antal månader så har de ganska stor tillit till mitt rörelsemönster & jag tittar dem ofta i ögonen även om jag inte vet om de bara ser sin egen spegelbild.
De har fantastiska ögon med färger men de är trots allt som alla andra ciklider rovfiskar. Mina neontetror går endast säkra i djungeln av växter. Jag har också mängder av ancitrus som har förökat sig lavinartat som gärna vill åt discusrommen.
När jag rengort pumpen har förut många små ancistrus legat på diskbänken & kravlat i en vattendroppe & jag brukar lägga dem på pekfingret & sedan tillbaka i akvariet. Man har ju inte hjärta till att svika de små liven utan ge dem en chans att överleva om de kan undvika att bli uppätna.
Det har gjort att jag har mängder av dem men det verkar inte vara ett hot mot Discus-rommen. Det är däremot föräldrarna som måste komma överens om att de vill föda upp ungar & inte ge efter för hungern & delikatessen som de har framför sig.
det tog bara några dagar för mej innan alla 4 var framme. De kom fram definitivt när jag fllyttade Scalarena, och nu är de framme hela tiden. Barnen står och tittar in i akvariumet, och Discusarna tittar tillbaka. Min näst yngsta dotter på 1,5 år knackade på glaset (vilket är totalt förbjudet här hemma)och jag räknade med att de skulle gömma sek efter det, men icke, de blev mest bara nyfiken på vad som lät, och alla 4 rusade fram för att kolla;) S¨å jag har inte upplevt att de skall vara speciellt känsliga på den punkten:)