Brasilien accepterar inte alls utförsel av DNA prover (dvs köttbitar eller fenklipp i alkohol), vilket alltså är vad Bleher verkar ha försökt ta med sig. För att hindra läkemedelsbolag från att ta prover av djur & växter och sen göra miljarder i vinst på de läkemedel de får fram har Brasilien länge krävt att all forskning sker tillsammans med Brasilianska forskare och att allt biologiskt material deponeras i Brasilien (två krav som allvarligt saktat ned forskningen). Om jag förstår den manglade engelskan i IBAMAs utskick rätt så hade Bleher dessutom tillstånd från fel myndighet (IBAMA istället för CNPQ).
Att DNA analys av släktskap inte kan leda till några miljardvinster spelar ingen roll för Brasilien. Reglerna mot oberoende forskning är benhårda.
Men: Personligen tycker jag hela affären luktar illa. Brasilien har beslutat att exploatera Amazonas, och har tagit en räcka beslut som designade att hindra att exploateringen äventyras, och jag undrar om inte Blehers arrestering har en liknande politisk grund. Enligt uppgift har Bleher tidigare kritiserat Brasiliens regering ang. exploateringen av Amazonas, och sån kritik accepterar nog helt enkelt inte Brasilien längre.