åheim skrev:Om du bygger ett hamburgerfilter i varje hörn med en 50x30cm matta som är 5cm tjock och sätter en pump som ger 1000L/tim bakom varje matta så får du ett av de bästa och billigaste biologiska filter du kan ha;) Då kommer vattnet passera filtret (velocitet) med en hastighet av ca. 11,11 cm/minut (mellan 5-15 cm/minut är det optimala för att nitrifikationen ska fungera till 100%)! Det finns en formel man kan använda för att räkna ut storlek på matta (cm2) vs pumpkapacitet för att få rätt filtrering:) (50L/min x 1000 / 1500 = 11,11cm/min)
50L/min=1000L/tim
50x30cm=1500cm2
Ja jag hittade nån webbsida där jag läste om det där. Klart intressant. Ska försöka anpassa hastigheten på vattnet genom sumpen så det blir optimalt. Dock är inte optimal nitrifikation högst på min prioriteringslista eftersom karet kommer vara ganska lätt belastat och med väldigt mycket växter.
Funderar faktiskt på att sätta en filtermatta på längden i sumpen istället för på tvären så jag får större yta i förhållande till vattenmängden som passerar.