TinaM skrev:

Och jo, vissa raser kräver mer ansvarsfulla ägare än andra då raserna inte är likadana till sina egenskaper. En mycket bra hund i vissa händer kan vara en ren livsfara för allmänheten i andra.

Ja, jag håller med.

Mobster skrev:
som Lutt skrev så för att en hund inte får helt godkänt på mentaltest så betyder inte det att den flippar, det är ju en del rätt skumma saker de blir utsatta för under mentaltest, har varit med någon gång med folk utklädda till spöken, skottlossning och annat underligt :)

Jag själv skulle bli bra fundersam och tillbakadragen om jag skulle bli utsatt för det, dock skulle jag kanske inte bita små barn för det ;)

Jag håller med dig.. De där skotten t ex. Min hund reagerade på dem genom att inte vilja fortsätta leka efter 3:e skottet bakom ryggen på oss. Men jag skulle ha tyckt att han var stenkorkad om han bara skulle ha fortsatt att leka som om inget hade hänt!!! Stendumt test för otränad privathund, tycker jag. Jag vill ha en tänkande hund, inte en robot.

tälje skrev:
Varför ta till personangrepp? Klarar du inte av en diskussion så undvik att svara, är småbarn som håller den nivån.

Var är personangreppet? Jag gjorde en jämförelse om du vet vad det är. Sen att jag påpekar att du skriver dumma saker, tycker du att det är en sund diskussion att fråga som du gör, om jag kan se på en hund på 5 sekunder osv. Då diskuterar man inte, då provocerar man.

Mobster skrev:
Tror att jag tycker "flippar" är ett starkare uttryck än vad du gör, jag skulle inte säga att en hund "flippar" förrens den egentligen gör något dumt, inte bara när den inte får en väntad reaktion under testet :)

Men det är sant som du säger att man måste veta mer om hur testet utförs och vad som krävs för att bli underkänd och så för att det ska säga något egentligen, menar bara att bara för att man inte klarar MH så betyder det inte att hunden är farlig :)

Jag håller med. Att en hund är t ex skotträdd innebär inte att den är farlig. ;)