Tack för svaren MaxB, Jag tror nog att jag skall göra så att jag väntar till min zooaffär får hem Ocellatus.

Men jag har ett par frågor till!

Är det en viss typ av snäckor som de vill ha eller det spelar inte så stor roll? Och Hur städar du till dina Ocellatus? För med sådan fin sand borde väll följa med slangen upp när man slamsuger på bottnen!

Visst! Det bästa är att köpa fiskarna där du kan kolla på dom innan du bestämmer dig.
Det finns ju en viss typ av Tanganyikasnäckor som är ganska runda och rymliga. Dessa går att få tag på i välsorterade zoo-affärer. Men, det går precis lika bra med den vanliga Vinbergssnäckan. Dessa kan man få tag på i zooaffärer också, men även i hobbyaffärer och faktiskt ibland även i den vanliga mataffären - då de i vissa fall har själva snigeln kvar i skalet (det är ju en maträtt), så snigeln får man i så fall koka och peta bort. Ibland finns dock skalen tomma, för att man skall fylla dom med något mat-krams... Plantagen-affärerna brukar alltid ha Vinbergssnäckor på lager.
Jag hittade några väldigt bra snäckor som låg i en förpackning av rabattutsmyckningssnäckor, i en blomsteraffär.

Att städa är inte några direkta bekymmer, därför att det faktiskt inte blir så skitigt... Jag matar bara precis så att de äter upp rubbet - det blir aldrig något liggandes på bottnen. Men givetvis skiter de en del men detta brukar samlas och lägga sig i någon sandgrop eller i något hörne av karet, så det åker lätt och raskt med upp i slangen. Se till att du har en stadig och bra filtrering i karet så blir det inte så mycket skit att suga upp.
:)