martin brüsin skrev:Jag undrar om de har något svenskt namn som man skall använda hoss zooaffären, och om de finns i fler färger?
Och så får jag inte glömma ungefär hur många bör jag ha i mitt 43l akvarium (mått 40x26x29)?
Som tur är, höll jag på att säga, så används bara den andra delen av det latinska namnet - Ocellatus. Jag har sett två varianter; en något blåaktig, och de gula som du har sett i tråden (du har väl kollat in Youtubefilmerna med de blå länkarna också?) men det finns nog flera färgvarianter beroende på vilken del av sjön de kommer ifrån - jag tror det finns någon lite lätt rödare variant också, men är osäker på detta. Så i affären kan man helt enkelt bara fråga efter t.ex. Gul Ocellatus - eller dra på med hela namnet. Man brukar ju kalla den här gruppen av små Tanganyikaciklider för snäcklekare också - men begreppet snäcklekare innehåller flera olika varianter som påminner starkt om varandra. t.ex. Freakmanges favoriter L. Multifasciatus - det finns några väldigt vackra till; L. Stappersi - vidare; L. Brevis, L. Ornatipinnis, L. Speciosus, L. Similis, L. Calliurus, L. Calipterus.
L - står för Lamprologus.
Vissa av de här skall ha betydligt större kar än ditt, Martin - men det kan vara kul att läsa om dom och titta på bilder - dels här på Zoopets eminenta artregister - eller så googlar du bara med namnet så dyker det upp tusentals bilder och sidor där du kan fördjupa dig.
Jag tycker nästan alla snäckskalslekarna är lika vackra, Multifasciatus - som vi brukar förkorta Multisar är verkligen snygga - Ocellatusarna får en mycket vacker gul och rosa färg när de trivs - Stappersi är verkkligen en tjusig variant - Ja, du får kolla runt på bilder och känna efter vilka du gillar bäst - se bara noga till att just de du fastnar för inte behöver större kar än det du har, så att det inte blir trångt för dom.
Antal i 46 liter... hmmm... Jag hade 8 stycken, 4 "par" i 100 liter - det var åtminstone ett par för mycket - det hade varit helt perfekt med sex - just i mitt kar. Kanske skulle ett ojämnt antal var en bra idé till ditt kar; 2 hanar och 3 honor. Dom "rullar" runt lite i lekcyklarna och det kan vara bättre med fler honor än hanar. Två hanar kommer att bli max i ditt kar då de gärna vaktar hårt på sina snäckrevir - det gör honorna också men de har en tendens att lugna ner sig lite när de inte leker - se bara till att det finns många snäckor så att de kan välja och vraka. Om jag får sia lite om utgången i ditt kar, kan det bli så att en hane tar över och faktiskt helt dominerar och trycker undan den andre, men det får du kolla efter hand och är ju inget direkt "farligt" utan något som händer naturligt.
:)