Jag vill bara dela med mig av en "upplevelse" som jag va med om för ett par veckor sedan. En upplevelse som gjorde mig riktigt ledsen.
Men för att ni ska förstå det hela lite bättre så behöver ni lite bakgrundsfakta.

Det är så att jag bor i ett område där det är väldigt många sommar-stugor/gäster.
Faktum är att på sommaren så är det 2 gånger fler sommargäster än fastboende.
500 meter från mig bor det en rottweiler. Detta är en stor hane för sin ras. Han är nästan alltid antingen i sin hundgård, eller står bunden på tomten (altid någon hemma med den i sånt fall). Dom har en stor tomt, ligger lite avskilt från de andra husen här omkring med skog runt om kring. Men han är nog lite understimmulerad för han brukar skälla när folk går förbi eller när någon annan går förbi med sin hund. Dock så viftar han alltid på svansen sin. Mitt i mellan där jag bor och där rottweilern bor bor det en liten terrier av något slag. Denna är också ute på tomten och skäller så fort människa eller hund går förbi. Denna lilla hund är alltid lös på tomten och springer då alltid fram imot den/det som går förbi och springer efter (inne på tomten så klart) och skäller.

Jag och min flickvänn va ute med våran hund. En dobermann tik. Gick förbi rottweilerns tomt (som inte va ute...) och passerade då fyra vuxna människor (sommargäster) som befann sig 50 meter från rottweilerns tomnt. Personerna i fråga liksom klämmer ur sig precis när vi passerat så att vi ska kunna höra. Titta där é den där galna hunden som alltid skäller.

Fy fasen vad ledsna vi blev. Att dom för det första inte ser skillnaden på en dobermann och en rottweiler. Våran är kuperad desutom vilket inte rottweilern är.
Men sen att dom bekyller oss för något som inte stämmer för femöre. Att dom måste säga det bakom ryggen på oss, men ändå så att vi ska höra det är så lågt.
Och allt detta för att EN hund skäller? Det är ingen som klagar/pratar skit om den lilla terrien som desutom springer fram till folk utan koppel på tomten, men även kopplad på promenad. Dom som äger rottweilern vet ju att den kan uppfattas som skrämmande. Dom håller den bunden på tomten. Dom går ut med den 5 på morgonen bara för att undvika att folk ska ta illa vid sig.

Min flickvänn och jag gör allt för att våran hund ska uppfattas så lite skrämmande som möjligt. Köper färglada halsband klädda med gummi för att mjuka upp intrycket av våran hund och rasen dobermann. Vi låter INTE henne hälsa på andra hundar/människor etc. Utan ändast ifall personer frågar om dom får. Hon får ALDRIG stirra ut en annan hund eller något. Så får man skit från vuxna människor som inte kan någonting om hundar/raser/vett och ettiket.

Efter denna händelse så har jag börjat (jag vet att det e löjligt) med standard komentaren när en liten hund i koppel drar så den står på bakbenen och skäller
"Titta den hunden måste ha rabies eller något. Så som den skäller måste den vara helt galen"
Hoppas att folk faktiskt förstår att mellan en hund och en annan så spelar det ingen roll om det är en rottweiler eller en pudel, en akita eller en tax som skäller. Det är vad dom signalerar som är viktigt. Är den lekfull/nyfiken/rädd/arg? Sen om det är en stor eller liten ras som skäller spelar ingen roll. För mig är det lika störande vilket som.