Eftersom jag inte kan något själv;) så refererar jag till andra källor så jag inte blir arkubiserad om det inte stämmer[B)]
Men om det inte stämmer så borde mina fiskar vara döda[xx(]
http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm#Hårdhet
Citat nedan
[COLOR=black][FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=black][FONT=Arial]Hur länge buffringseffekten hålls uppe är svårt att säga. Det beror på hur mycket filtret jobbar. Eftersom karbonatjonerna, liksom syret, är en förbrukningsvara för bakterierna, blir det ju faktiskt så att ju effektivare filter desto större karbonatåtgång. Det enda är att mäta kontinuerligt, om man balanserar på gränserna. [/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=2][COLOR=black][FONT=Arial]Så vitt jag förstår hjälper kalken inte upp karbonathalten direkt. Däremot kan ju kalken, eftersom den är basisk, balansera pH-värdet och därigenom låta filterbakterierna ha karbonatjonerna för sig själva.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=2][FONT=Arial][COLOR=black]Alltså: För att höja KH med 1KH tex. från 2 till 3 KH tillsätt 2 gram bikarbonat löst i lite vatten per 100liter akvarie/dammvatten.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=2][FONT=Arial][COLOR=black]Gör alltid ett delvattenbyte innan du tillsätter bikarbonat, och kolla KH.[/COLOR][/FONT]
[/SIZE][/FONT][/COLOR]