kareander skrev:
..är ju inget man vill ha.

Så jag undrar följande:

När vi knallar in i fiskaffären för att få tag på ett par eller en grupp fisk, är det då inte så att många, om inte alla i butikens burk är inköpta från samma uppfödarställe och således syskon!?

Eller?

Jag vill verkligen inte bidraga till att en stam av någon art försvagas genom att jag främjar inavel, och jag vill själv få starka, friska ungar.

Vill du börja med t.ex guppy av garanterat olika ursprung så skall du satsa på att försöka få tag i honor av en sort och hanar av en annan, men då kommer ynglen bli MYCKET variabla framöver, och inavel inom akvariefiskuppfödning är ju som sagt inte något stort problem, snarare då en [COLOR=Red]förutsättning[/COLOR] i många fall för [COLOR=Red]lyckad[/COLOR] avel. Skall du bara ha dina fiskar för nöjes skull kan du helt bortse från den aspekten, köp de fiskar du gillar bara, och komplettera lite då och då med nya individer framöver om du blir "ororlig" i alla fall. Som enskild privatperson kan du knappast själv "förstöra" en art, det skall nog till mer än så för att det skall ske, man får inte överskatta sin påverkan här i livet.....:D