MeKaL skrev:
Jag äger ingen hund själv, jag har aldrig ägd en hund utan håller mig till katter som är mer självständiga och enligt mig fan så mycket smartare eftersom dom inte går att dressera lika bra som en hund. Just därför är hunden människans bäste vän, för att vi har makt över den. Min syster och hennes sambo har däremot 3 hundar. två av märket boxer och en liten en "golvmopp" alla tre är hur snälla som helst och personligen så tror jag att de har med uppfostran att göra. Men som sagt, har aldrig ägt själv så de är bara en teori jag har.

Och är inte Akita till för storviltsjakt från början? :o

Det är inte för att katter är smartare utan för att de inte är flockdjur som de är svårare att få in i flocken/familjen... Det är fel att säga att katten är smartare, de är smarta på olika sätt och på olika saker.. Min boxer hade t ex ett jättestort ordförråd (som han förstod vad vi sa alltså) och kunde själv förmedla jättebra med uttryck och beteende vad han ville.. Vi tyckte att han kunde prata, om än inte bokstavligt..
Sen kunde han vara stenkorkad och inte förstå att en gunga kommer tillbaka t ex utan gång på gång bli knuffad... :)