Katharina skrev:Jag försökte hitta tråden förrut men den var borta.. Hade du lagt den på växter och alger???!! där letade jag inte..
Jag har ett fusklowtec.. Jag kör som vanligt, med engelsk sjösten som jag nu har hällt lite sand på för att det var snyggt bara... Jag har en massa växter och matar en massa och sen har jag ett litet innerfilter för vattencirkulationen på 650L med en filterpatron öppet eftersom jag har räkor i karet..
Jag vet inte hur mycket fisk du hade men att starta med mycket fisk så tar det jättelång tid att få en fin balans... Det blir så hög belastning.. Det är mycket lättare om man börjar med några få och sedan ökar succesivt.. Posthornsniglar är bra också... Jag satte lite näring i botten och hälld i lite Loka för växterna i början..
200L startade jag med 5 små nyckelhålsciklider och en Ancistrus, med ett inkört filter (förutom två filtrerarräkor är invånarna samma fortfarande). Det såg riktigt bra ut de första 3-4 vackorna. Men så råkade jag få med lite cyano på växter jag köpte, följt av ett filter som la av, och byte av lysrör (och snart nytt filter) och... ja gott om förändringar helt enkelt och algerna tog över med tiden :(
Så jag hoppas att det ska gå bättre med det här, mamma och pappa börjar bli väldigt skeptiska till det här med akvarier... Så jag vill verkligen få balans i det kommande karet.
Jag kan ju förklara lite noggrannare vad jag tänkt mig hittills (har hittat lite trådar efter långt letande :)):
- [COLOR=darkred]Belysning ca 0,3 w/l[/COLOR]
- [COLOR=darkred]Ett lager jord (Hornbach så/kaktusjord eller Hornbach dammjord) 3-5 cm och ovanpå det 2-4 cm sand eller grus.[/COLOR]
- [COLOR=darkred]Mycket växter (tåliga) ex. Hornsärv, H.polysperma m.fl...[/COLOR]
- [COLOR=darkred]Rätt mycket fisk (orkar inte skriva upp vilka, men inga grävande fiskar i af)[/COLOR]
- [COLOR=darkred]Mitt nuvarande ytterfilter Tetratec 1200 utan filtermaterial eller mitt gamla fluval innerfilter utan filtermatta. Alltså endast som cirkulation.[/COLOR]
[COLOR=black]Det jag främst är ute efter att få veta är om detta är något som ni tror skulle fungera och vad ni skulle göra annorlunda.[/COLOR]
[COLOR=black]Sen är jag fortfarande intresserad av hur mycket innvånare ni startat med och hur snabbt man kan utöka antalet i lowtech?[/COLOR]
Tack för era svar hittills :):):)
[SIZE=1]Edit: Har även en mindre viktig fråga ang fisk. Hade planerat ett litet corydoras-stim men sen läst att de inte passar i lowtech pga att de äter upp överbliven mat som växerna behöver. Men om man bara har 6-7 st i 400L, tror ni att det går bra ändå?[/SIZE]