Bjorn skrev:Läste nånstans (tror det var på nån amerikansk sida/forum) om någon eller några som körde med syresten under sina hemabyggda innerfilter för att öka syretillförseln.
Resonemanget var väl nån ting i stil med att syrebubblorna "fastnade" i filtermattan vilket dels "mättar" de nyttiga bakterierna för maximal biologisk rening samt att bubblorna då får väldigt mycket längre kontakt med vattnet och därigenom kan syresätta under lång tid.
Vad tror ni om detta, verkar det vettigt eller är det bara trams? Funderar på att prova i mitt 160L annars. Planerar ändå (av estetiska skäl) att kompletera med en sån här bubbelgardin.
/Bjorn
Jo, jag vet att detta är en grymt gammal tråd... men ändå!
Jag har byggt ett innerfilter bestående av en glaslåda på 150x250x550mm med dubbla 50mm 10pp blåa filtermattor + en pump med ett elrör nedstucket i en filterkub på 100x100x400...
Ritningar och bilder på:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58820
Jag har funderat över att sätta in en syreslag mellan de två filterlagren för att ytterligare syresätta för att ytterligare förbättra den biologiska reningen. Skulle detta vara vettigt? Av det citerade inlägget känns det som om jag skulle ha funderat i rätt riktning... eller?
Sedan har jag också läst att det är bättre ifall det är lågt flöde vid biologisktrening.... men mitt pumphuvud ger ca 2000-2300 l/h och det kan väl knappast kallas lågt flöde.
Några kommentarer?