Vore onekligen bra om alla 3 försvann från Allsvenskan för Blåvitt (som jag håller på). Skämt och sidor så behöver vi alla duktiga spelare vi kan få behålla i Allsvenskan oberoende vilken klubb de spelar i. Senaste åren har Allsvenskan enligt mitt tycke blivit bättre. Många utlandsproffs som inte är allt för mycket på nergång har kommit hem samtidigt som vi har vaskat fram en hel del duktiga unga spelare. Att dessa sedan inte syns så mycket (när de har lämnat Allsvenskan) beror på att vi har 2 förbundskaptener som om några år kommer att coacha ett gäng pensionärer. För om man en gång har tagit en plats i vårt landslag blir man inte av med den.... Märklig inställning, men så är det tyvärr.
Blåvitt är för övrigt rejält på uppgång och jag tror att det kan bli en rolig höst. Jag hoppas verkligen att vi vinner, men jag tror väl egentligen inte på det. Svårt att vinna Allsvenskan 2 år i rad. Inte många lag som har fixat det i modern historia (Bara DIF under 2000-talet om jag minns rätt).
Jag kommer från Kalmar från början och är uppfostrad i en trogen Kalmar AIK-släkt. KAIK håller på att rasa ner i div. 4 nu, så elitfotbollen är långt borta (och det är Blåvitt mitt hjärta klappar för mest). Men som KAIK:are från grunden har jag ett medfött förakt för den röda arroganta klubben från Kalmar som tyvärr leder Allsvenskan (jag nämner inte namnet på den eftersom det i mitt tycke är en svordom ;) ).
Nu för tiden bor jag i Blekinge och därför följer jag Mjällby lite grann (det är svårt att låta bli när man öppnar morgontidningen och dessutom är sportintresserad). Dagens nyförvärv enligt BLT (lokaltidningen) är Niklas Skoog. Innan säsongen plockades Mattias Asper hem, och under nästa säsong kommer med alll säkerhet Bagarn (från den där Kalmarklubben) att ansluta. Även om det är gamla föredettingar på nedgång som plockas hem så börjar de onekligen få en ganska stark trupp i Superettan. Jag tror väl personligen inte att det hade varit särskilt bra för Mjällby att ta steget upp i Allsvenskan i år, men kanske nästa år....
Sådär, nu har jag delgett lite av mina tankar runt Allsvenskan, landslaget och Superettan...
/Jocke