Kramfors skrev:Trams.
Mitt barnbarn ska kunna gå ut med hunden utan att riskera att bli angripen av någon hund.
Jag uppfattar det som om du anser att det är en odiskutabel rättighet att vem som helst ska få gå ut med hundar, självklart ska ditt barnbarn kunna få gå ut med hunden om det går att säkerställa någorlunda att ditt barnbarn är kapabelt att hantera hunden, i alla de situationer som finns rimlig risk att de uppstår.
Kramfors skrev:
Ska barnen ha hundkörkort också.
Jag kan tänka mig två olika varianter, antingen att alla som hanterar hund måste ha körkort, eller att körkortsinnehavaren tar på sig ansvaret för att det inte händer något och skickar med sitt körkort med "hundpassaren".
Kramfors skrev:
Polisen sätta upp vägspärrar och kontrollera att den som håller i kopplet är godkänd?
Vägspärrar kanske inte är rätt ord, men stickprovskontroller nån gång i bland kan ju vara lämpligt.
Kramfors skrev:
Nej, förbjud Rottweiler och andra aggressiva raser.
Då förespråkar du ju totalt hundförbud.
Att skylla på hundrasen är lika osakligt som att skylla på bilmodellen vid en krock.
Det känns inte som om du är ute efter en lösning, det verkar mer som om du är antingen är ute efter hämnd, eller så vill du införa ett förbud bara för att det skulle passa dig bra, eftersom du säger att problemen med just din hund verkar vara mest tydliga i närheten av rottweilers.