Patrik Steen skrev:Vill bara ha lite åsikter om det hela,som du sa i ett tidigare inlägg så funkade det inte att ha det som ett biologiskt filter,men i detta inlägget så funkar det tydlingen;)vill som sagt att ha lite synpunkter om det hela här på Zoopet vad ni tycker om iden...Sand eller sten borde vara det bästa tänkbara för att bevara det Biologiska enligt mig,men det är min åsikt:)Sen går det alltid att byta ut sanden med annat menade jag:)
Jod å det funkar som bilogikst filter eftersom ALLT som inte löser sig i vatten kan fungera som filtermaterial - vad som skiljer mellan olika "filtermaterial" är främst effektiviteten.
Om man t.ex. har en damm på 900 liter så kommer 1/3 av dammen att upptas av ett filter - det blir rätt skrymmande om man säger så.
Så om det är en pool som på 20 kubik så behövs det ett poolfilter på mer än 10 kubik och det tror jag inte att någon har och därför kommer det inte där att fungera som biologikst utan istället som ett mekaniskt filter. Men som sagt kan man backspola sandfiltret och gör så med jämna mellanrum så blir det oerhört mycket effektivare. Detta är jag dock inte så insatt i - däremot säkert t.ex. Lasse eftersom han jobbat med detta på Universeum.