Azur skrev:
Det är en rötmånadshistoria. Europeisk mal är en rovfisk och den blir jättestor, men den är sällsynt och inte hoppar den upp ur vattnet för att fånga fåglar heller.

Varje sommar blåser pressen upp nån "mystiskt djur" historia - det är dels ett stående skämt inom pressen, dels en tradition. Tidigare år har vi bl.a. haft vilda kängurur i jämtland och i år har vi en val i en sjö i östersund.

Man skall nog inte ta för allvarligt på häpnadsväckande rapporter om oväntade djur i Sverige under juli och augusti.

Jag kan inte påstå att du har fel, men en av de mest fascinerande fenomenen med djur är att man inte ska ta särskilt mycket för givet, den här länken handlar inte om jämtland, men lite förvånande kan det vara; http://www.uksafari.com/wallabies.htm

Malen är rovfisk och blir jättestor, dessutom är fågel inte helt okänt födoval för mal, om malen redan börjat attacken när fågeln började "starta" från vattenytan borde den kunna följa efter en liten ovanför vattenytan.

Om en mal stor nog för att äta fåglar får äta sig mätt på regnbåge och fåglar, varför skulle den då nappa på flugor och drag avsedda att fånga regnbåge?

Om dammen funkar för regnbåge kan den inte vara hur grund som helst, och påtagligt bättre klimat för mal blir svårt att hitta i Sverige, men inte för regnbåge.

Nåväl, det kan mycket väl vara en skröna, men jag har fortfarande inte fått argument för att det skulle vara omöjligt. Ursäkta att jag varit så ivrig odlare av OT-ådran av tråden hoppas att alla andra tyckta att det varit lite roligt iaf.

Angående malen som tråden egentligen handlade om så tror inte jag att räkungar är helt säkra med den, men en total utrensning har jag väldigt svårt att se hur den skulle kunna få till.