Lutt skrev:De kanske har använt Rottweiler nångång då och då för kamp i öststaterna.
Men nåt du måste lära dig fördomsfulla Kramfors är att du inte kan göra en Hundras till kamphund.
Kan en människa som slår en annan människa på stan kallas sig för boxare?
Nej de måste tränas och vara licenserad likaså Kamphundar.
Däremot kan man inte sticka under stolen och säga att det inte finns hundkamper i Sverige. Men det är en mycket liten skala och det är dessutom illegalt.
Rottweiler skulle dessutom vara värdelösa till hundkamp.
Jättebra skrivet.
Själv har jag ej följt tråden till fullo (lite mycket) men skriver som sådan;
Oprovocerat är något som folk har väldigt lätt att häva ut sig. Vi människor har blott börjat med att verkligen se och tolka våra djurs beteenden och efter mycket studerande kan vi vara säkra på en sak; vi ser bara en liten del av sammanhanget.
Jag har bett människor att inte ta tag i mina hundar och se dem rakt i ögonen, att inte smyga bakom hästar i hagen utan att göra sig hörda etc, för många gånger. Jag får rysningar när jag märker hur lite koll vissa människor verkar ha.
Jag säger absolut inte att de som skriver här är ignoranta blinda människor som inte kan tolka djurs signaler, men det jag vill säga är att ta det med en nypa salt när ni hör att "den och den" bara är aggressiva, utan att man även tar hänsyn till situationen och jag ber även att man kollar lite närmare på situationen i sig.
Att förbjuda rottweilers? Nej. Men sätt högre krav på uppfödarna! Idag kan vem som helst starta en uppfödning. Sprid info om dessa hundar som ofta är missförstådda.