Jag upplevde samma symptom hemma hos oss, och det visade sig att den sändaren våra antenner var riktad mot hade ersatts med en mer närliggande (åt ett helt annat väderstreck).
Gissningsvis har dom i den "gamla" sändaren dragit ned på effekten varför den inte når oss lika bra som förut - nu har vi ju en bra mycket närmre!
Mitt tips är att kolla vart närmsta sändare ligger och verifiera att antennen verkligen är riktad ditåt.
Ett andra tips är att kolla så att det är rätt antenn-sort! Det finns minst 3 olika vanliga varianter, en för kanal1 en för resten och en tredje för AM. Finns förresten en 4e variant som kombinerar kanal1 och resten (utom AM). Denna variant har både tätt och gles mellan pinnarna.
Har du en box kan du också kolla signalstyrkan och dito-kvaliten! Detta görs lättast av två personer samtidigt, ev med mobiltelefoner så sparar man på rösten! :) Bör ligga över 65% styrka. Du hittar detta nån stans i boxens meny, inställningar eller nått sånt.
Ps. Mitt problem blev väldigt uppenbart när Sverige skulle spela EM och bilden bara knasade sig! Plötsligt blev det väldigt viktigt med bra bild...men vis av hur det gick i EM kunde det lika gärna varit kass bild också! [B)]
Jag ska testa hur mycket signalstyrkan är på,om det är rätt antenn tror jag inte det är,men som jag har skrivit innan så har det funkat innan med Boxen inkopplad,det var bara nu när jag har satt upp den på gaveln jag inte får in 4-an och 6-an men dem andra kanalerna med perfekt bild.