c90368 skrev:
Helt rätt!

Fyll upp stora karet så snart du kan och skicka ner några växter och kanske någon guppy eller liknande. Om det sedan tar ett par månader innan du börjar på allvar så har du denna tid med vatten växter och enstaka fiskar till godo.

Vad jag läst på, så är ju guppy en rätt känslig fisk nuförtiden. Känns inte helt ok att lägga i sådana som pilotfiskar.:confused:

Nu har jag hunnit läsa på en del och ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag.:confused:

Jag vill ju starta upp mitt 720 liters. Har haft vatten och växter i det sedan ett par dar. Hur skall jag enklast (jo, otålig nybörjare som jag är) få igång nitrifikationsprocessen?:confused:

Räcker det om jag häller utbytesvatten som jag slamsugit från botten i lilla karet in i det stora och tillsätter Nitrivec, så att de goda bakterierna skall få näring? Finns det överhuvudtaget goda bakterier i detta bottenvatten, eller sitter de alla fast i filtermaterialet? Eller blir det näring på näring och inga bra bakterier alls?:confused:

Och senare lägger i den ena filterpumpen från lilla karet till det stora?
Hur länge bör denna filterpump gå i lilla karet för att de goda bakterierna skall ha kunnat etablera sig?

Eller bör jag sätta dit någon/några tålig/a startfisk/ar (i så fall vilken sort?) för att få igång processen.:confused:
Eftersom det är ett rätt stort kar antar jag att själva nitrifikationsprocessen tar lång tid med få antal fiskar.

Jag har läst att en del tillsätter ammoniak/ammonium i vattnet med en ymp, t.ex. blomjord för att få igång processen.Att tillsätta ammoniak/ammonium har man då gjort genom att tillsätta t.ex. hjorthornssalt, salmiak o dylikt. Är detta en bra metod?

Kan jag sätta igång processen genom att mata det fisktomma karet med fiskmat? Hur mycket i så fall?:confused:

Jag vill inte använda någon av fiskarna i mitt lilla kar som testpiloter, så pass fäst har jag hunnit bli i varenda en av dem. Flyttar mina nuvarande dit först när jag har 0 nitriter och nitraterna kommit igång i stora karet.

Det blev många :confused: är jag rädd, men jag är tacksam om någon kan bringa klarhet i min förvirring.:)