Rambo skrev:Synnerligen naivt av dig att tro att man kan bekämpa en fiende som använder "hit and run" taktik klädda i civila kläder i civila bostadsområden utan att det drabbar civila.
"Song My händelser" är inget som är exlusivt för amerikanska soldater utan en fruktansvärd men ändå "naturlig" reaktion när man strider mot en irreguljär fiende, särskilt när man använder sig av ovana trupper som inte har rätt utbildning.
Och ja stater kan bedriva terrorism, det kallas för statsterrorism.
Norska motståndsrörelsen klassas som en motståndsrörelse eftersom den är en organisation som strider mot en illegal okupation och uppträdde med igenkänningstecken när de gjorde väpnade angrepp.
Nelson Mandela var kanske inte direkt inbandad i så mycket terrorverksamhet, särskilt inte under sin tid i fängelse, men han var likväl ledare för en organisation som angrep civila mål.
Slutligen kanske jag ska tillägga att jag är officer och har under min utbildning läst en hel del om terrorism, upprorbekämpning etc.
USA var och är en ockupationsmakt på samma sätt som Tyskland var en ockupationsmakt i Norge. Vet inte vad du menar med en legal ockupation - men vem har då legaliserat USAs ockupation i t.ex. Vietnam.
Jag tycker att det är skrämmande att du som svensk militär tycker att t.ex. Song My är en naturligt att militärer beter sig som de gjorde i Song My http://sv.wikipedia.org/wiki/My_Lai-massakern