Manxgenen är dödlig (varför avla fram svanslösa katter?) om den kommer från båda föräldrarna. Om båda föräldrarna har den missbildningen, så är dödligheten bland ungarna ca 50% om jag minns rätt, så därför paras normala katter in, därav att många "Manx" (som tur är) föds med svans. De svanslösa har, om jag har fattat rätt, ofta problem med ryggraden, därför hoppar de mer med bakbenen, än de går.

När en katt har vit underpäls kallas det smoke. Syrrans andra katt, en skogisblandning, är smoke och vit, det vill säga, hon är svart och vit, och har vitt under det svarta.

Sköldpaddsfärger finns i några olika varianter, skogisen Kajsa på min avatar, som dog i cancer i höstas, var svartsköldpadd. Se´n finns en variant som kallas blåcréme, som är blå med crémefärgade fläckar, och den varianten finns nog även som trefärgad (med vitt), och så finns sköldpaddstigré också, förmodligen både i svart/rött, och blå/créme.

Det där du sa om att ni läste om genetik på majsfärger, menade du majsormar då? Grönsaken majs avlar man väl inte fram i olika färger? :p

När vi ändå pratar genetik, kan jag ju nämna en palettciklidkull jag har nu, där samtliga yngel är albino, trots att det bara är hanen som är albino, honan är normalfärgad. Om jag har förstått det rätt, så blir bara några ungar albino, även om den normalfärgade föräldern bär anlag för albinism (samma gäller för majsormar). Men nå´n sa att det finns en stam med albinopaletter som har en "twist" i generna, som gör att alla ynglen blir albino, även om bara den ena föräldern är det. Men de blir förmodligen bara halvalbino, så kallade röda albino, också kallade amelanistiska (vanligt bland majsormar).

Apropå katter som gillar vatten, Rufus har en egenhet, han vill helst ha sitt torrfoder blött, vilket har resulterat i att han har lagt sitt torrfoder i akvariet, eller så skvätter han runt som en galning i matskålarna.