nej. jag tänkte ha så att den får växa och när den är lagom stor vet jag ett ställe jag kan sätta ut den på(inte i naturen) vet ni hur man för tag på regnbågar??(levande)

I så fall är den intressanta informationen för att kunna svara på din fråga om akvariestorlek; hur stor hade du tänkt föda upp den till?

Att få tag på dom behöver man inte vara expert på nånting för att räkna ut hur man ska göra, det är bara att leta reda på odlare, men räkna inte kallt med att dom blir överlyckliga över att få sälja en fisk. En del odlare har förmodligen sin produktion uppbokad, så räkna med att koppla på charmen allt du kan för att få köpa en fisk.

Om du ska skaffa regnbåge så skaffa så stort akvarium du kan, och så mycket filtrering som möjligt, och ställ akvariet svalt, om fisken inte växer så det knakar trots bra matning har du rejäla problem med vattnet och bör skaffa betydligt större akvarium med mycket mer filtrering.

Men det är något i ditt resonemang som inte stämmer, varför behöver du föda upp den om du inte ska släppa ut den bland rovfisk, alltså i naturen?

Det är ju inte så stor risk att regnbåge bildar reproducuerande bestånd om man släpper ut dom, särskilt inte om det rör sig om en individ, men vad man kan orsaka är att smitta sprids, och det är inte roligt.