Åtskilliga mätningar som jag gjort under åren (med riktiga tester) har visat att koncentrationen bara dippar ner och sänkningen är inte stabil. Så det är en lösning för stunden.
Vad gäller matfrågan så kommer det mesta av ursprungsammoniumet i ett nystartat akvarie från utsöndringen av ammonium via gälarna. Bakterierna ammniumfiering har oftast inte kommit igång ordentligt - tar ca 1 vecka. (Såvida det inte varit massiva övermatningar med massor av mat på botten). En stressad fisk utsöndrar mer ammonium än en ostressad (behöver ta av lagrade reservkrafter - mät ammoniumhalterna i en transportpåse efter en lång transport så framgår det vad jag menar. Ammoniumnivåerna är höga där även om föreskrifter om matstopp 1-3 dagar före leverans är gjord). Alltså - om fisken utsätts för stress så svara fisken med att utsöndra mer ammonium.
Om nu mina argument inte håller så varför tar man inte och rekommenderar att ta ut fisken och filtret i en plasthink. Ta ur allt vatten, slamsuga botten från skit, tappa i nytt oskadligt vatten med tillsatta vattenprepparat och sedan sätta tillbaka fisken och starta om från början. Då är ju problemet löst eller hur - för i omstarten matar man inte speciellt mycket.
Jag menar fortfarande att vattenbyte i samband med nystartade kar och nitrit är en onödig åtgärd som snarare indirekt fördröjer lösningen på problemet än löser det. Lite salt tar bort giftigheten och sedan får man tid att i lugn och ro, utan stressande åtgärder, angripa problemet. Om snacket med kolloider, organiska ämnen osv är taget ur luften så förstår jag inte varför man inte alltid rekommenderar folk att göra 100 % vattenbyte samt tillsätta vattenberedningsmedel på vecklig basis - det måste ju ge det bästa bakterifria vattenmiljön för fisken i så fall eller hur?
Jag har haft fisk i genomströmmande kranvatten, tvingats att göra 50 - 75% dagliga vattenbyten (av andra orsaker) och sett hur det påverkar fisken och framförallt slemskikten så mitt påstående om "biologiskt vatten" anser åtminstone inte jag vara helt taget ur luften. Och oavsett detta så medför ett vattenbyte i ett nystartat akvarium ytterligare ett stressmoment med ökad ammoniumutsöndring till följd.
MVH Lasse