Det är inte ofta jag har en annan åsikt är Azur men när det gäller vattenbyte vid nitrit så skiljer min åsikt sig lite om det rör sig om ett nystartat kar. Om det rör sig om ett kar som varit igång några månader och som får nitrit så håller jag med om att vattenbyte är bra och kanske nödvändigt (eftersom det oftast rör sig om misskötsel) men inte om det är nystartat. Orsaken till min åsikt har inte så mycket med själva nitriten och bakterierna att göra utan med själva vattnet. Det vatten som vi ofta får från kranen är fritt på många biologiska molekyler, kolloider och annat som hjälper att skydda fiskens slemlager - det är på sätt och vi lite kemiskt rått i sin natur. Får man nitrit i ett nystartat så kommer ideliga vattenbyte att öka på stressfaktorn för fisken och dra ut på tiden innan man får ett "biologiskt" bra vatten och man har ytterligare en negativ faktor i karet. Lite salt i karet (en matsked per 100 liter) tar bort giftigheten hos nitrit, tillsättning av nitrifieringsbakterier (på ett eller annat sätt) samt gärna tillsättning av preparat som Tetras Bactozym är i de allra flesta fall tillräckliga åtgärder och minskar ner stressnivån. Är det dock direkt fara för fiskens liv (fisken står och flämtar osv) så gäller givetvis vattenbyte.
MVH Lasse