Om du inte ska ha kvar platysarna så kan du ju lugnt införskaffa en kampfisk. Jag tror inte att han skulle göra så mycket mot dem, men de kan vara illvilliga små fenbitare själva.

Kampfiskhanen vill nog vara utan fruar. Han kommer antagligen jaga dem och nafsa på dem, och i 54 l finns det inte så mycket utrymme.
Sedan kan honorna hacka på varandra också, och det är inte roligt när man märker att en fisk far illa. Har man ett större kar som Aquario skriver så är det lite lätttare.
För vissa fungerar det, men för mig har det i bästa fall rått terrorbalans. Enda gången kampfiskar är intresserade av varandra är när skumboet är färdigbyggt och det är dags för parning, annars är de revirhävdande ensamfiskar.

Sedan tycker jag att en hona är nog så snygg som en hane. Hon är också inte lika utsatt för angrepp och inte lika aggressiv som en hane, och en väldigt nyfiken och personlig fisk, till skillnad från t. ex. platy. Hon ändrar färg och teckning kraftigt efter humör också! Två honor kan det bli konflikt med också, det är en chansning med dessa fiskar.

Eftersom du har fredliga fiskar så kunde du ju pröva med någon liten, rolig stimmfisk. Det finns ju massor att välja på. Eller endlers om du inte vill ha vanliga guppies.