[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag var hos glasmästaren idag för att diskutera den lilla skevhet jag har i stora karet. Enligt honom var det ingen fara alls att fylla på karet. Han sa att inga så stora glasskivor är 100% plana och att det sannolikt skulle jämna ut sig när jag fyllde på. :) Så det känns ju förtroendegivande och jag tänker köra igång stora karet i helgen.[/SIZE][/FONT]
Jag har också bestämt vad lilla karet skall bli för något, förutom att den just nu funkar lite som inkörsport för stora karet för vissa fiskar och växter.
Det skall bli ett microrasborakar! :D
Jag har shoppat idag.[:o]
Jag köpte en pump till – ett Fluval 2 plus, 400 liter timmen. Den kommer jag snart att köra parallellt med den Aquael pump som nu går i lilla karet, för att sedan en av pumparna skall flyttas över till stora (när de goda bakterierna etablerat sig) för att köras parallellt med den Aquabee som finns där. Jag tycker att detta är smart!:D
Jag köpte mina första tetror!!! Det kändes jättehärligt. Det blev 5 st svarta neontetror, ca 3 cm stora (köper mer senare) som är ämnade för stora karet så småningom. Det kanske inte blir några kardinaltetror alls utan dessa i stället som kompisar till de rödmunnar som kommer senare, vi får se.;)
Sedan köpte jag 5 st körsbärsräkor, ca 1 cm stora! Och sist men inte minst köpte jag ett litet stim på 10 st pyttesmå ca 1 cm stora microrasboror som heter Boraras Urophthalmoides. Har de något svenskt namn? Nu skall jag läsa på om dem. Deras beteende väckte mitt intresse i affären och de blir bara 2 cm stora enligt lappen på karet.
Javamossa köpte jag också, och ett till Aquarelle rör till stora karet. Plus en massa mat. Mat till räkor, mat till microrasbororna, djupfrysta cykloper. Jag tror alla mina akvarieinnevånare har sin egen mat.
Och sedan beställde jag 10 st Microrasbora Kubotai, de där gröna firrarna. Dessa skall sedan gå med räkorna och de nyinköpta Boraras Urophthalmoides, har jag tänkt.:)
Så det blev 20 st nya djur! [:o] Jag tror dock inte att belastningen på karet nu blir större än om jag köpt 10 svarta neontetror, så små är dessa rasboror i dagsläget och räkorna är pyttesmå de också. När de växt till sig har de svarta neontetrorna, corydorisarna och den ena ancistrusen redan flyttat till stora karet. Så ser i alla fall min plan ut.
Djuren är inskopade i lilla karet. Oj vad roliga räkorna är (fast otroligt snabba, ena stunden är de där och andra stunden är de puts väck) och vad fint microrasbororna stimmar. De svarta neonerna och microrasbororna håller sig till sin egen art så det ser jätteläckert ut med två små stim. Kanske gör de så här bara nu i början när de nyss har landat i ett nytt kar, vi får se. Jag ser en tydlig skillnad i stimbeteendet. Neonerna simmar fram och tillbaka längs långrutorna medans microrasbororna lika gärna simmar diagonalt i karet. Neonernas rörelser är mer flytande och rasborornas mer ryckigt.
Nu tycker kanske erfaret akvariefolk att jag är en toka och att detta slutar i en katastrof.:confused:
Tell me - what have I done!