Mumin skrev:
Nix, ni får läsa Kjells inlägg lite bättre.

Garanti betyder faktiskt INTE att man automatiskt får en ny vara, utan att affären ska avhjälpa felet. De har faktiskt lagen på sin sida om de vill pröva att reparera den. Reparationen ska ske på skälig tid, vilket kan betyda lite längre tid på sommaren, när det är semesterstängt etc.

Affären ska ju kontakta tillverkaren i sin tur, eller en av tillverkaren godkänd reparatör.



Du kan ju ha fått ett måndagsexemplar, och det är ju knappast affärens fel. Den affär eller firma som bara kan langa fram ersättningsexemplar gång på gång finns inte.

Men som Kjell också skriver så kan en affär ha reservdelar, och låneexemplar,som en service, men det lär man knappast få om man är otrevlig och påstridig.

Dessutom är det inte affären som lämnar garanti utan tillverkaren.

Ford Escort kan ju pröva att kontakta dem direkt

Ett litet påpekande bara - i övrigt håller jag med. Konsumentköplagen gäller enbart mellan en privatperson och ett företag (det som säljer). Aldrig mellan 2 företag.
Så kunden skall inte kontakta grossisten eller tillverkaren - han kan enbart reklamera till affären han köpt det hos. Om det sedan visar sig vara fel på produkten så är det upp till affären och kräva ersättning från grossisten och sedan till grossisten att kräva ersättning från tillverkaren.