oskarwallin skrev:om du känner någon som har ett större akvarium som kan tänka sig att ta hand om praktbotiorna eller så kan du kolla ifall en djuraffär kan ta emot dem nån gång i framtiden, för antagligen är de inte så stora just nu och det lär ta ett tag innan de vuxit ur akvariumet, och vid den tiden så kanske du har skaffat större och om du inte gjort det så kan du lämna in dem till djuraffären. praktbotior är faktiskt väldigt charmiga.
Fast då kan jag tycka att det känns lite onödigt att köpa en fisk som man vet att man måste lämna ifrån sig om ett tag, om det inte är syftet av någon anledning från början. Då är det ju bättre att de kommer till ett fast hem direkt och att man skaffar en sort man kan ha hela dess liv.
Dessutom har jag läst att fiskar som är små (inte fullvuxna) men egentligen behöver större utrymme kan utvecklas fel. Organen växer men inte själva fisken, därför ser den fortfarande "passande stor" ut i det lilla akvariet. Om det gäller också Praktbotian vet jag dock inte.