Självklart kan man skita i miljön och strunta i sitt personliga ansvar och säga att det får politikerna lösa bäst de vill.
Dessvärre kommer man ändå att drabbas - kanske inte du och jag personligen (vi är bägge "gamlingar") men våra barn och barnbarn.

Detta är ett av många sätt att agera för att rädda miljön. Jag är positiv till att folk orkar engagera sig ideellt som Nigel, Alan, Jay och Ad gjort i frågan om bevarandet av Malawicikliderna.
Om inte "vi" gör något så kommer det att vara för sent.

Inte så att vi svenskar gör någon gubbe rik

Nja rik blir man knappast vare sig som fiskexportör eller på insamlade medel. Stuart Grant var (han dog förra året) visserligen välbärgad med malawimått mätt, men tämligen fattig i europeisk måttstock.
När jag var där nere hade hans företag en årsomsättning på ca. 1,5 miljoner och för det så avlönade och höll han med bostad ca. 100 personer.

Jag tycker att det är helt rätt att som tär också skall betala

Ja som sagt, de som tär är i så fall främst flygbolag, svenska affärer och grossister samt vi konsumenter.
Det är ju så klart alltid bekvämare att alltid låta någon annan ta hela ansvaret men nu tycker jag nog ändå att bevarandet av fiskfaunan är så viktig att jag gärna vill bidra med en slant.