JeanM skrev:Jag hittade en fantastisk sida som tycks besvara de flesta av mina frågor angående hemmabygge: http://akvarium.helipop.com/pages/glueing_aquarium.htm Heder till denne anonyme (Niklas?) entusiast som så utförligt delar med sig av sina kunskaper till övriga akvarister. Jag ämnar återkomma med lite kostnadsjämförelser, för dem som liksom mig är intresserade, när jag snokat lite i ämnet. Försäkringsfrågan är naturligtvis av avgörande intresse, hoppas klargöranden dyker upp så småningom! :)
Angående detta med försäkring kontra hemmabygge.
Jag har Länsförsäkringar och ringde upp dem för att få ett besked i detta delikata ärende med "hemmabyggt" akvarien kontra fabriksbyggt.
- Hej! Jag vill veta vilka regler som gäller för akvarium....
- Vi ersätter alla skador pga av utläckande vatten men inte fiskar...bla bla!
- Men..öh..ja...jag har ett hemmabygge...
- Men..öh..hallå! Ställer ni några särskilda krav på akvarium som inte är...
...kort sagt! Efter ett helt surrealistisk samtal med denne försäkringstjänsteman fick jag beskedet att det inte spelar någon jädra roll hur akvariet ser ut för att:
Då mailade jag försäkringsbolaget(länsförsäkringar) med en tydlig frågeställning i ärendet. Tanken var att ett skriftligt svar från dem kunde ses som bindande(vägledande) vid en eventuell framtida skada...
Det har gått 13 månader och jag väntar fortfarande på svar!