Jag ser ingen som helst anledning till att pirayor skulle behöva levande föda, om allt annat är som de ska lär de knappast matvägra så att de tar skada av det bara för att de får dött foder, och om argumentet för levande skulle vara att de behöver det för att behålla sina instinkter så är det BS, instinkterna har de kvar än då, även om de inte visar dom.

Sen kan det vara lämpligt att inte bara mata med tillexempel rent fiskkött, hel fisk är bättre.

Man kan ju undra vad som händer i huvudena på en del av de som lagt upp filmer på youtube där man matar pirayor med alldeles för stora levande bytesdjur, när 5-6 st pirayor ska dela på en slöjstjärt som är större än de själva, plus att de är måttligt hungriga från början, det tar vad som känns som en evighet innan fisken dör, och ännu värre är det med gnagare. Om man nu nödvändigtvis känner att man måste mata med levande får man väl anpassa bytet till situationen, så att stimmet kan äta upp till exempel en fisk i princip helt och hållet på under 10 sekunder.

Jag är inte direkt för att mata med levande möss när det finns alternativ, och även för pirayornas del finns det bättre alternativ, men jag anser att det stora problemet är att de matas till alldeles för små pirayor, skulle det röra sig om ett stim fullvuxna hungriga pirayor hade musen varit "avslutad" så snabbt och effektivt att det kan bli svårt att argumentera att det skulle vara en mindre human död än lagliga avlivningsmetoder, fast det är klart, det skulle se mer brutalt ut, men hur människor som tittar på upplever det påverkar inte musen i fråga.