Världsrankingen är förvisso lite dumt konstruerad. Länder som USA och Mexiko har lättare att hamna långt upp eftersom de möter länder som Honduras hela tiden och de har inga större problem att slå dem. Så det är svårare för lag i Europa eftersom konkurrensen är så otroligt hård.

När det gäller Sveriges placering så beror den till stor del på att de vinner väldigt få matcher. Det går rätt bra i kvalen och man slår de mindre nationerna för det mesta (med undantag för Nordirland) men i slutspelen så handlar det om en vinstmatch. Det har aldrig blivit mer än så under något mästerskap sedan 1994. Dessutom har det gått väldigt dåligt i träningslandskamperna de senaste åren och det räknas också in i rankingen. Så att Sverige ligger på plats 30 på rankingen är inte helt fel.

Det är kul med optimism men jag tycker man ska vara lite realistisk ändå. Att laget ens tog sig till slutspelet tycker jag är en stor prestation men jag har svårt att tro att de där helt plötsligt kommer att få någon sorts hysterisk formtopp. Det var ju ändå bara 1,5 matcher i gruppspelet som de visade något riktigt bra (Spanien hemma och första halvleken mot Danmark borta).

Nu är grupplottningen rätt gynnsam iofs, det är hugget som stucket om vilket lag som ska ta sig vidare tillsammans med Spanien så jag skulle säga att det är 33% chans att Sverige tar sig vidare. Jag hoppas förstås att allting bara ska falla på plats och de börjar spela drömfotboll men jag är realist av naturen så jag skulle inte bli särskilt besviken ens om de får stryk i alla matcherna.

Bara mina åsikter kring Sveriges chanser. Hur som helst kommer jag att hoppa, skrika och försöka heja fram laget så gott det går framför skärmen när de väl spelar. :)