ansjo skrev:Där ser du vilken skillnad det är mellan olika tester;).
Byt 50% av vattnet idag och gör en ny mätning i morgon och är det fortfarande nitrit i vattet gör då ett likadant vattenbyte igen tills nivåerna har stabiliserat sig.
Aquarelle är de bästa rören du kan köpa för pengar så jag gratulerar dig till en lyckoträff:p!
Kan det vara den där nitrifikationsprecessen mitt lilla kar går igenom?
Det vill säga att nitriten går upp och nitraten går igång och bara man har is i magen så uppstår stabilitet.:confused:
http://www.bestfish.com/breakin.html
Det jag fått höra och uppmanad till och även läst, är att man inte skall byta vatten i karet den första månaden. Därför vågade jag inte byta mer än jag gjorde. Mitt kar har ju bara varit igång en ynka vecka.
Att mitt eventuella nitrifikationsprocess kommit igång så tidigt kan kanske? bero på att jag kört med Nitrivec från start, eller är jag helt ute och cyklar nu?
Ancistrusarna verkar dock må prima. Den ena är fullt upptagen med att gnaga på rutorna och den andra gräver hål under rötterna så sanden bara yr om den. :) De är helt underbara! Jag har suttit och tittat på dem i timmar nu.
När kan jag lägga första algtabletten till dem? Jag har förstått att jag inte skall mata något i detta skede.
Om jag byter hälften av vattnet i kväll - hur mycket Aquatan resp Nitrivec skall jag tillsätta?
Tycker du Anders fortfarande att jag skall köra dessa vattenbyten?
Jag tvivlar inte en sekund på dina kunskaper, men jag tänkte att när jag nu ger mer bakgrundsfakta så kan du se det ur den synvinkeln.:D