Dysnomia skrev:Ta det lugnt med "lydnadsträningen" och ägna dig mer åt kontaktträning nu i början. Uppmuntra att hon tar kontakt med dig, framför allt ute. Ha henne gärna lös en del om möjligheten finns, för det är nu när hon är liten som hon kommer att spontant hålla sig kring dig. Drar hon iväg, så vänd på klacken och när hon kommer in till dig berömmer du. Du ska alltså inte locka och kalla utan utnyttja att hon just nu är mån om att hålla sig till flocken. Det bästa är om man kan ta halva promenaden på detta sätt och halva med koppel, så får de träning i båda.
Vad gäller att lära sig att gå i koppel, så pekar jag vidare på min åsikt att göra så lite affär som möjligt av vardagliga händelser. Man ska, helt enkelt. Utan krus och konstigheter. Locka och pocka kan funka till viss del, men brukar kunna resultera i koppelkonstrande längre fram i valpen/unghundens liv.
Det absolut bästa är att helt enkelt "bara gå". Ju kortare koppel, desto tydligare markering att det bara är att hänga med. Kan vara så att du behöver "släpa" valpen från sin position just i starten, men det kommer att vara snabbt övergående. När valpen följer med OCH har kontakt med dig, då är det ok med småprat och beröm. När valpen bara följer dig i kopplet så går ni helt enkelt bara. Stannar hon och konstrar (backar och studsar) så bara "dra med" henne. Låter nästan brutalt när man skriver det såhär, men det gäller verkligen att forma hunden medans man kan, dvs valpstadiet. Gör helt enkelt ingen grej av att hon har koppel på sig och att det tar emot. Ni ska ut på promenad och hon ska följa med. Koppel till trots. Hon kommer snabbt att inse att kopplet är praktiskt eftersom hon då slipper hålla reda på dig på era promenader.. ;)
Har ju själv valp hemma just nu, en liten odåga. *S* Han accepterade halsband utan nån som helst protest, precis som Vinna. När kopplet kom på några dagar senare så tyckte han liksom henne att det där inte var nån höjdare. Två kortare prommenader där jag bara gick, utan att ta notis om att han strejkade, så gick han hyfsat prydligt. Två promenader till där vi kunde "träna" position (dvs att han inte ska snurra kring mina ben, det funkar liksom inte när man går med tre i koppel, eller tjurrusa fram i kopplets längd tex) och han gick snyggt och prydligt i koppel och kunde kopplas ihop med den andra lilla hunden här hemma och följa med på koppelpromenad med de andra två hundarna.
Tack för dina tips :)
Än så länge har hon bara varit utanför trädgården en gång, och då brukar vi ha henne lös (på gården alltså).
Ungefär hur långt är lagom att gå med henne?