Jo, L. curviceps och L. dorsigera (a på slutet - Laetacara är femininum) är lika varann. Det finns dessutom olika populationer av L. curviceps som skiljer sig åt. Jag borde ha lärt mig skilja dem åt vid det här laget men jag blir osäker ibland. I det här fallet håller jag dock med Micke och Micke. Ingen curviceps jag sett har varit så röd på magen. Jag har för mig att det även finns små skillnader i sidofläckens placering, men jag har inte mina anteckningar tillgängliga (och det var drygt 8 år sedan jag tittade i dem senast).

Jag skulle vilja påstå att L. dorsigera är den minst aggressiva arten i släktet och därmed enklast att hålla. (Med reservation för att det finns en population/art som jag inte sett levande). L. dorsigera tål även att ha några grader svalare. Jag har fångat den när det har varit 12 grader i luften (men varmare i vattnet). Den förekommer i svagt strömmande vatten men är vanligast i stillastående vatten. En liten art, och dessutom med lite färg - åtminstone vid leken. Alltså en cichlid som är ovanligt väl lämpad just för akvarium.

- Tackar! Då säger vi det. Skall vårda denna lilla firre ömt. Har fem stycken i ett kar tillsammans med massa andra mer bullriga och stökiga ciklider. Det skall nu få ett alldeles eget hem. Hm. Hur jag nu lämpligen skall inreda det akvariet.

Kunde vara kul med ett biotop-likt akvarium. Dax för lite research med andra ord :)