Mumin skrev:
Vill man göra en insats för naturvården ska man absolut inte köpa fröblandningar, eftersom det finns en fröreserv i jorden som bara väntar på sin chans. Då får man exakt den artblandning som passar på den aktuella platsen.
Azur, kan du inte bjuda in hågade på en riktig röjarfest*hihi*??????
De arter som passar på den aktuella platsen är de som överlever/konkurrerar ut de andra så naturen fixar det där jättebra. När man köper en fröblandning så skyndar man bara på det hela. Nedanstående inlägg från Lars-Olof låter som ett jättebra alternativ om man inte orkar röja en hel äng!!!
Lars-Olof Arvids skrev:Trevlig tråd det här! :)
När jag flyttade in i mitt nuvarande hus för sex år sedan, bestämde jag mig för att göra om den gamla och mindre välskötta gräsmattan ovanför huset till äng. Prästkragar, blåklockor, johannesört, svinrot mm hade redan kommit in, och jag bättrade på genom att gräva upp några såytor där jag lade såjord och sådde olika ängsfröblandningar. Varje år har jag slagit ängen med lie i början av augusti, men har nu hört att det är bättre att vänta till mitten-slutet av september om man vill gynna ett rikt insektsliv. En riktigt fin blomsterprakt har det i alla fall blivit, och en hel del fjärilar inklusive den rödlistade sexfläckiga bastardsvärmaren. Här är ett bra ställe att beställa ängsfrö och läsa om hur man gör: http://www.pratensis.se/
Olle
Mycket bra förslag.. Smart.. Tycker jag.. Man behöver ju inte slita ut sig i onödan!! ;)