Erik Åhlander skrev:Ibland har jag gjort så här:
Vatten från akvariet till en plastburk (typ karamellkungen). Jag klipper av bladet med en sax tvärs genom äggkakan så jag får loss hälften. Då har paret fortfarande en sportslig chans att vårda resten.
Jag flyttar bara bladet snabbt till den färdiga burken som står nära akvariet och förankrar bladet på botten med en sten. Genomluftning nära bladet! Jag tillsätter metylenblått så att jag precis kan se rommen. Det börjar bli svårt att få tag på metylenblått. Jag bunkrade på 1970-talet så att det räcker resten av mitt liv.
Alternativt lär man kunna använda alkottar, men jag har inte lärt mig dosera än.
Normalt möglar bara ett mindre antal romkorn. Dom låter jag vara kvar. Möglar många är det något som är fel - då får man göra ett nytt försök. Om man kan vänta ett dygn med att flytta över rommen minskar risken för mögel - men risken att dom skall äta upp rommen ökar.
När rommen kläckts byter jag ut 80% av vattnet i burken några gånger mot vatten från akvariet för att få bort det mesta blåa. Efter en knapp vecka flyttar jag ynglen till ett lagom smutsigt, fiskfritt akvarium. När dom simmar fritt börjar jag kläcka artemia. Jag har 1-2 dygn på mig. Första 24-48 timmarna livnär dom sig på smådjur i akvariet.
plastburk från karamellkungen,,,,hmmmm...
vilket innebär att de skulle fungera alldeles utmärkt med en
11 liters burk.....?