Mumin skrev:

Med min familjemedlem är det så att han faktiskt inte kan värja sig för de syner och besök han får. Han kan stå i en glasskioskkö och plötsligt se vad som ska hände den framför honom. Det är inte alltid trevliga saker, särskilt inte när han ser personens död.

Eller han kan besöka platser och få kontakt, vare sig han vill eller inte, med de energier/andar etc som finns där.

Men han är en otroligt snäll och hjälpsam människa, som gärna vill hjälpa människor. Och andar, trots att det kan kosta på.

Jag är inte så synsk att jag kan stå i en glasskö och se sådana syner stup i kvarten. Jag är bara lite skåpsynsk/vardagssynsk så jag kan inte uttala mig hur man skyddar sig från syner, jag vet inte riktigt var de kommer ifrån. Jag har fått dem också några gånger med det har mer varit att någon kommer att få barn som trott sig vara steril och andra trevligheter. Kommer som en fotobild bara på någon sekund men är mycket skarp och intensiv.

Däremot vet jag mycket väl att man kan skydda sig mot påhälsning från andar/spöken/energier, även ta med sig hem.
En synsk människa sa till mig att hon såg en igelkott och jag begrep inte vad hon menade förrän långt senare, jag har taggar på ryggen, bildligt talat. Jag stöter ifrån mig. Jag har även ljusbadat hemmet och satt upp tjocka betongväggar som bara släpper igenom döda anhöriga och det har faktiskt varit lugnt även från dem så jag kanske råkade spärra dem ute också [:o] men det har varit ganska skönt för det var lite hallå här innan... :D

Jag tror inte att man ska lyssna så mycket till alla "experter" i ämnet, det finns en massa människor så "kan" så himla mycket.. Jag tror att man ska gå sin egen väg och följa sin instinkt men jag tror :D att din vän ska koncentra sig framöver på att inte bry sig så mycket om andra utan bry sig om sig själv istället.
Det kan också vara en flykt, "om jag koncentrar mig på andra så behöver jag inte ta itu med mig själv"..