Gaffel skrev:
Vänster.. ..escape sitter till vänster.. ..röd vante är vänster och grön är höger, du får redigera igen.. ;)

Ja, jag menade vänster, satt ju t.o.m och tittade på den när jag skrev :p

Madden: Tja, det är så jag har sett den beskrivas, att de var trötta på att få dåliga poäng, så de skrev kalkonlåten som en protest mot att de får låga poäng. Jag tvivlar inte på att det irländska folket insåg att den inte skulle gå vidare, men det var ju inte det irländska folket som skrev låten (men de röstade fram den som vinnare av nå´n anledning). Om även låtskrivarna insåg det, så kan man ju undra varför de skrev den (hur lät de irländska bidrag som inte vann?), då kunde de ju lika gärna låta bli. Om det nu inte var för att de ville visa hur sura de var över att, som de tyckte (låtskrivarna alltså), alltid få låga poäng. Med tanke på hur det gick för Sverige i år och förra året, så får vi väl också göra en "kalkon" nästa år. Apropå Johnny Logan så gav jag mamma en skiva med honom i mors dagspresent idag

Och inte bara Sverige suger i schlagern, alltihop har blivit ett överexponerat spektakel, som mest av allt numera är en tävling i konstiga kläder, vem som har mest smink, och vem som har flest grannländer. Dra ner antalet tävlande, så kanske man kan slippa alla delfinaler, det finns ju ändå inte bra låtar nog till en svensk uttagning ens en gång. Men då skulle ju de stackars kändisarna inte få synas så mycket i TV... Och det konstiga röstandet kanske skulle bli bättre om bara de länder som var med i finalen kunde rösta, eller om de gick tillbaka till systemet där en professionell jury röstade.

"Giganter" inom schlagern är vi på ett sätt, för så fort ett östland inte har råd att anordna det, så verkar det som om Sverige får gå in och hjälpa till, och ofta skrivs tydligen andra länders bidrag av svenskar. Det känns som om schlagerfestivalen inte ens skulle existera utan Sverige, och som det är nu skulle det inte vara nå´n förlust.