Katharina skrev:
Humlor ska inte kunna flyga, säjs det.. De är för tunga i förhållande till sina vingar.. Lr är det en skröna också??? ;)

Inte en skröna utan en gammal myt baserad på ett felaktigt påstående precis som så många andra påstående i denna tråd..

Katharina skrev:
Om jag inte är troende, om jag inte kan bevisa att gud finns men jag kan inte heller bevisa att han inte finns.. Då blir det ju attans fel om jag säger att jag inte tror!!! Hur sjutton kan jag säga det när jag inte har några bevis..

Behöver du bevisa någonting som du tror eller är du helt enkelt kluven i frågan om du är troende eller inte?

Frågar man en troende kristen om gud finns blir svaret Ja, gud finns!
Men som vi alla vet är detta ingenting annat än ett löst påstående helt utan saklig grund.

Om man ställer frågan "Hur vet du att gud finns?" Blir svaret ofta "jag känner att gud finns!" Varpå resonemanget hux flux halkat in på den "solida grundval" som den här tråden bygger på dvs alla dessa människor som kommer med följande påstående "jag kan tala med dom på andra sidan!", "jag kan hela!", "jag kan se spöken, det har jag ärvt efter min mormors mormor som var synsk!" "Jag vet vad som ska hända innan det händer!" etc etc..

Nu är visserligen just uttrycket "troende" inte så lite felaktigt heller när man beskriver sin egen religiösa åskådning, ordet används då bättre av icke "troende" om troende med betydelsen "att tro är att icke veta." ;)