Ozarc skrev:[COLOR=black][FONT=Arial][COLOR=black]Hej! [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Okej, nu måste jag verkligen få hjälp så jag hoppas att ni vill bidra med tips och uppmuntran till mig.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Så här är det nämligen:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Jag har ett kar på 60L. Det har jag haft i 8 år, jag fick det i födelsedagspresent och blev givetvis jätteglad. Det som stör mig är att jag inte har utvecklats ett skvatt på den här långa tiden. Visserligen kan jag nu rätt mycket i teorin (tack vare böcker och detta forum) men akvariet är en algig fisksoppa; jag skäms ärligt talat när jag ser på det. Och sedan surfar man runt här och ser mängder med stora och välskötta drömakvarier. Jag blir så avundsjuk (jag vill också ha ett sådant fint akvarium) och jag tycker att på alla dessa år borde jag ha utvecklats mycket mer; köpt fler och större akvarier, ha avancerade fiskar, biotop-enlig inredning, avancerad teknisk utrustning mm.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Jag har gjort ett ryck några gånger, det vill säga lagt några hundralappar på nya fiskar och växter, köpt nytt lysrör eller extra lyxig mat och tänkt att nu, nu ska jag äntligen ta tag i akvariet, från och med nu ska jag ta hand om det och det här är första steget mot mitt nya liv som fullfjädrad akvarist. Det håller i ungefär en månad. Från det att jag sätter ner växterna börjar de sakta tyna bort tills dem efter några veckor är helt borta, fiskarna klarar sig lite längre; några månader om dem är lite mer avancerade. Sedan är jag tillbaka på ruta ett några hundralappar fattigare.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Som det är nu har jag några platy, en guldgurami och några normans lyktöga. Växterna är långsamväxande (eller växande och växande men de överlever i alla fall); anubia och svärdplantor.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Vad ska jag göra egentligen?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Ska jag acceptera att jag helt enkelt saknar förmågan att sköta ett akvarium och helt enkelt skrota det här projektet?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Har någon annan varit med om någon liknande kris (skulle vara intressant att höra, vad gjorde du då)?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Min mamma säger att mina växter dör för att det är så det ska vara, att alla med fina akvarier köper nya växter stup i kvarten, är det verkligen så? Ska man behöva köpa typ 10 15 plantor varje månad för att hålla det snyggt?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Hur ska jag få tillbaka inspirationen?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Om ni har orkat läsa ända hit: Tack för uppmärksamheten och eventuella tips![/COLOR][/FONT][/COLOR]
Hade du förvaltat alla "hundralappar" bättre så hade du idag kunnat ha ett större och välskött akvarium. Utan att vilja bidra till dina negativa känslor så är jag övertygad om att dina problem delvis beror på att karet är för litet för att kunna vara helt lättskött utan alltför stora kunskapskrav, för om vi leker med tanken på att växterna istället skulle växa mycket frodigt så skulle du eventuellt kunna tröttna på att växterna istället måste ansas och rensas regelbundet. Det får inte plats så mycket växter i ett 60-liters om man dessutom skall se till att det finns nog med simutrymme åt fiskarna. Lite större kar kan man få billigt om man kan tänka sig begagnat. Avancerad teknisk utrustning är dock inte en förutsättning för att få ett vackert akvarium. Det finns många sorters gödning att införskaffa på marknaden som är lätt att använda och co2- utrustning är inte ett krav för att alla växtarter skall frodas även om det har positiv effekt på flertalet.
Sen tvivlar jag på att du saknar förmågan att sköta ett akvarium efter 8 år. Du får nog ta dig en funderare på om du vill göra en lite rejälare satsning och kanske skaffa dig ett större akvarium som du kan skaffa lite nya fiskerfarenheter till. 60-litaren kan komma väl till pass som yngelakvarium. Att ha ett hyffsat stort akvarie med intressanta fiskar och växter samt ett extra akvarie till odling låter väl någorlunda seriöst och kan vara ett nytt och friskt steg i en positiv och kreativ riktning.
Naturligtvis kan du fortsätta och satsa på det karet du redan har men det lär krävas en del pilleri för ett bättre resultat än hittils.
Lycka till!