Aircut64 skrev:Det är en energi, sägs att de har skapats utav Gud, MEN NU så är det en fråga än så länge..För de som tror på Gud och bibeln o allt det där ;) .
Ja, men vad då för energi? En elektrisk ström? Den energi som finns lagrad i vårt kött?
Det är nog det som gör mig till en stor skeptiker. Alla som pratar om dessa energier hit och dit kan aldrig förklara det eller bevisa något, utan det är bara diffusa förklaringar om att en själ är energi - och som någon annan sa så kan ju inte energi försvinna så då måste ju alla själar leva kvar ;).
Det verkar inte finnas någon vilja hos folk att ens försöka förklara vad allt detta skulle vara, och det är därför jag inte tror att det finns. Sen är det ju självklart att en som är en "believer" kommer att se mer saker, uppleva saker osv. Även om det kanske inte faktiskt var vad de tror att det var. När jag var liten var jag övertygad om att blänkande knappar
- som jag såg på väg till toa när jag trevade fram i mörkret mitt i natten - var ögon.
Med det sagt, är det ingen som funderat på varför spöken bara visar sig på natten? Eller i läskiga hus där någon dött?
Om spöken finns borde de väl nödvändigtvis vara uppbyggda av något också, inte sant? Borde man då inte kunna fånga in ett spöke? Eller kunna ta i det, kunna mäta dess närvaro?
Och varför känns det som om att de flesta som tror på spöken och andar inte tror på vättar och troll? Är det för att när man väl hade bevisat att de inte fanns så var man tvungen att övergå till något som aldrig skulle gå att bevisa? Något som bara är en "energi", så att säga.
Någon säger att hon på några sekunder kan känna om hon gillar en person eller inte. Jag har alltid haft "förmågan" att veta om jag tycker om en maträtt (eller vad som helst som är till för att ätas) bara genom att titta på det. Problemet är bara det att jag vet att det är något jag bara intalar mig själv, många saker som jag faktiskt valt att smaka på som jag visste skulle smaka äckligt smakade faktiskt bra. Sen är det ju klart att man kan läsa en persons kroppsspråk, det är en cool övernaturlig förmåga som de flesta har ;) Skämt å sido så är nog många så pass envisa så att de intalar sig mycket också.
Detta inlägg var inte menat att klanka ner på någon, men det blir ganska tröttsamt med alla diffusa förklaringar och ordval. Själv skulle jag gärna se att någon bevisade att spöken eller andar fanns, för det vore sannerligen intressant. Men jag tror inte på dem tills dess, och jag har aldrig varit med om något som jag inte kunnat förklara.