Söker du stora praktbotier så kan du kolla min annons: http://www.zoopet.com/annonser/showproduct.php?product=2915&cat=500

Har fått lek på dem en gång. Jag såg dem leka i samband med att de fick gå i ett nytt och mycket större kar än de tidigare levt i. Miljöbytet triggade till lek och praktbotierna typ dansade tillsammans i en hel vecka. UTAN att käka mat, de åt inget foder alls.

Blev riktigt irriterad på detta betende då de hela tiden var framför rutan och simmade blixtsnabbt fram och tillbaka, upp och ner osv osv. De gjorde en del totalt symetriska rörelser också, typ som tränade delfiner gör. Senare då jag såg den gravida honan så började jag förstå att det jag sett några veckor innan var lek :)

En av honorna blev gravid, magen var riktigt stor i flera veckor. Idag är magen dock mindre stor. Kan inte släppa tanken om "tänk om den födde och ynglena blev käkade av mina rovfiskar" Inte så smart att ha en gravid hona i ett rovfisksakvarium direkt. Men men.

Enligt min uppfattning så är miljöbytet vad som triggar dem till lek. De kan annars leka bara sådär också. Men jag anser att jag fått tillräckligt med underlag för det här med miljöbyte. Jag köpte tex ny inredning nån vecka sedan. Det fick praktbotierna att börja dansa och hålla på igen. Deras dans höll dock bara på i ca 1 dag och inte 1 vecka som förra gången.

Vet en annan person som fått 2-3 praktbotia honor att bli romstin/gravida. Hans honor har en efter en dött av märkliga skäl. Min hona har inte dött under graviditetens gång. Tänk om hon födde :S