Nu kanske någon annan kan ge dig ett bättre svar, men det enda jag kan säga är nog tyvärr "Skaffa ett större akvarium" (och det är inte alls menat att låta surt). Men vi kan ju tillfälligt bortse ifrån frågan om att ha fem mollys på 10l, och försöka ta vattnet:
Jag har själv aldrig haft ett akvarium på 10l, men det måste vara näst intill omöjligt att få en vettig balans i. Får försöka svara i lite generella termer eftersom jag bara kan "fantisera" om ungeför hur stort karet är. Om du är alltför nitisk med att tvätta filter t ex, så sabbar du bakteriekultur som utvecklas i filtret (nyttig sådan alltså). Det vill du inte. Ett välkänt faktum är att fisk skiter. Med sex fiskar på 10l blir det en del skit. För mycket av det vill du inte heller ha. Då "går det åt andra hållet" istället. Detsamma blir förmodligen resultatet om du matar två ggr/dag. När du å andra sidan byter vatten (hur ofta och hur mycket byter du, förresten?), så tar du bort en del av de goda bakterier som kanske har hunnit bildas, och häller i kranvatten, och då blir det liksom "för rent" igen.
I större kar kan man få balansen att liksom sköta sig själv mycket lättare. På 10l blir marginalerna väldigt små... Är jag begriplig?