Lugn och fin nu...
Micke A: I with you all the way, grabben. Jag (kvinna) är lika (in)kompetent som vilken annan generic kvällstidningsinsnöad man som helst på att städa (en typiskt kvinnlig kunskap i mångas ögon) men är bra på att laga mat. Min sambo (man) är lika duktig på att laga mat som jag är på att städa, men är lika duktig på att städa som jag är på att laga mat. Hence.. jag lagar maten, han städar. I förlängningen lär han mig att städa, jag lär honom att laga mat. Vi är lika kassa på motorer båda två, han är en jäkel på golf men jag slår honom på tassarna när det gäller trädgårdsskötsel :) Equiliqrium ftw! ;) (med glimt i ögat, inte ett dugg ironisk)
Jag skulle, och sambon också, pga diverse kampsportsutövningsår, förmodligen, rent tekniskt, kunna ta livet av en människa med mina bara händer. Skulle jag/han göra det? Nej, självklart inte! Den som brukar våld utanför en ring/dojo har förlorat imho.
Min fars numera exsambo (må hon ruttna innifrån i all evighet.. eller ja.. det gör hon ju redan) har i mars blivit villkorligt dömd för "misshandel i två fall, ej att räkna som ringa" för att bl a ha pucklat på min sovande far med ett tillhygge. Han SLOG ALDRIG TILLBAKA. Fan vet om jag hade haft den sinnesnärvaron. _Hennes_ försvarsadvokat sa t o m att han nog hade slagit tillbaka om en i storlek mindre och svagare kvinna hade slagit honom. T o m i domstolväsendet är det alltså uppseendeväckande att en man inte slår när han blir slagen! Frågar man en kvinna sånt? Nej, aldrig!
Hade han ens petat på henne en enda gång hade han blivit dömd för misshandel alldeles oavsett hur framprovocerat detta hade varit. Hon hånade, skällde, slog och kringskar hans frihet i 8 _år_ av verbal och fysisk misshandel innan pappa äntligen fick nog och polisanmälde henne. Hade könsrollerna varit omvända hade pappa sannolikt satts i fängelse.
Det är bara att inse: Först när en kvinna lika självklart är förövare som offer i lagens mening kommer vi bli jämlika. För kvinnliga förövare och manliga offer finns runtom oss, de syns bara inte så väl pga våra kulturellt snedslipade glasögon.
Sen Xenon: Du vännen, du har gått på myten om den asexuella kvinnan är jag rädd.. Kvinnor är lika kåta som män, men vi har inte blivit primade(ge mig ett bättre svenskt ord) för att ge utlopp för vår sexualitet sen barnsben, tyvärr!
Eftersom "Vi kvinnor" inte anses ha aktiv sexuell makt misshandlar och våldtar våra älskade på mer subtila sätt, t ex hånande ord och örfilar som inte syns och inte lämnar märken annat än i själen.
Män behöver ju inte heller alltid behöver vara sexuellt upphetsade för att vara sexuellt fungerande, erektion är ju inte en helt medveten reaktion, så om man ville hade det ju inte varit svårt att utnyttja ett sådant tillfälle om man som kvinna ville våldta en man genom att själv bli penetrerad. Sexuella övergrepp kräver ju inte ens erektion men kan ge lika stora och djupa sår som en våldtäkt... Våldtäkt är bara ett maktredskap, inte sexuellt.
Sen slog det mig, appropå att vissa kulturer inte har ord för våldtäkt, att i västvärlden så ser vi sexualitet som något (moraliskt) begränsat och kontrollervärt och därmed en maktfaktor man kan nyttja eller utnyttja. I de kulturer där sex inte är begränsat som hos oss eller sett som kontrollervärt och då inte heller en maktfaktor, är det så konstigt om våldtäkt då inte finns som begrepp? Jag vet inte, vad tror ni?
Just rambling..