[QUOTE="Kjell"]Folk bryr sig inte så mycket om SARF längre.
Antingen så är man med i en akvarieförening och aktiverar sig där och/eller i en akvarieorgansiation och/eller så är man aktiv på nätet.
Så frågan är kanske viktig för SARF som organistion men knappast för akvaristerna i gemen.
[/QUOTE]
Håller inte riktigt med även om jag förstår vad du menar, även om SARF nu inte varit speciellt synliga tidigare så tror jag att de är den saknande länken mellan hobbyn/lokala eller specialföreningar och utåt mot myndigheter och alla andra organisationer som påverkar vår hobby.
Om SARF fungerade på rätt sätt så skulle de vara ett mycket starkare instrument som för vår talan än vad en lokal förening eller specialförening någonsin skulle kunna bli, SARF borde ju ha alla akvarister i Sverige bakom sig medan en special- eller lokal förening bara har sina egna medlemmar.
[QUOTE="Kjell"]Det finns flera akvarieorganisationer som är remissinstans så det är inte så märkvärdigt.
Vilket lagförslag har SARF stoppat? Vad jag vet så har bara ett lagförslag stoppats i Sverige och orsaken till det skulle jag nog vilja påstå var främst att ett antal akvaristiska hemsidor drog igång en kampanj. Om nu SARF skulle ta åt sig äran för detta så tycker jag att det är väl magstarkt.
I samband med detta så tog också NCS (jag var ordförande där då) initiativet till ett möte med Sveriges akvarieorganisationer om att vi gemensamt skulle samarbeta för att driva frågor som dessa. SARF var helt emot detta och förslaget behandlades snarare hånfullt och föraktfullt av en av SARfs representanter på mötet. Så att SARF skulle vara drivande i dessa frågor håller jag definitivt inte med om.
[/QUOTE]
Men om du Kjell inte hade tagit initiativet så hade inte någon annan gjort det heller, vad jag menar är att det är rätt ont om folk som har en sådan drivande kraft som behövs för sådana frågor och så länge du är kvar i hobbyn så finns det i alla fall en...dessa frågor borde absolut drivas utav SARF.
Jo, jag vet att SARF är som sirap och kan de inte ändra på det så får vi väl dras med dig Kjell så länge det går;)
Jag tycker bara det är synd när det finns ett riksorgan som egentligen borde vara den aktiva motparten i samhället.
Mvh Janne