Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför det skulle vara svårare för en som har en "vanlig kamera" att flytta på en doppvärmare än vad det är för en som har en "proffskamera". Jag har svårt att förstå varför det skulle vara svårare att photoshoppa bort en doppvärmare om fotot tagits med en billig kamera än om det tagits med en dyr - för att göra det så behövs det inte ens en kamera.

Som Guy skrev så är detta en akvariesida och vill man tävla om annat så finns det andra sidor om detta. Sedan vill jag nog påstår att akvariefotografering i högsta grad också handlar om "fotokänsla" och definitivt inte bara är en teknikfråga. Vid akvariefotografering så handlar det om att inreda akvariet på rätt sätt för fotning, fota rätt sorts fiskar utifrån sin utrustning, ha tålamod (ibland kan man få vänta i timmar innan fisken hamnar rätt), det handlar om att efterbearbeta fotot på rätt sätt etc. etc.

Det är ju inte för inte som flera av de fotografer som genom åren varit framgångsrika i Zoopets fototävling faktiskt också är mycket duktiga naturfotografer.

Har svarat på det här en bit upp.. Men det går inte att jämföra förutsättningarna med att fotografera med system- och kompaktkamera och absolut måste man ju ha känslan med. Sen är det ju långt ifrån alla som har kunskap att redigera foto och bra program för ändamålet. Men så är det ju..
Så jag säger ingentingt om den saken så sett. Jag går fortfarande och trånar efter att en dag få råd att köpa en systemkamera. :) Tills vidare ställer jag upp med bilder som jag kan få fram med mina vanliga kompaktkameror, precis som många andra. Jag lyckades ju bra förra månaden med min 6 år gamla 2,1 megapixelkamera! :D

Mitt inlägg rörde funderingar kring ämnet, då vi flera gånger diskuterat det här hemma när vi suttit och tittat på tävlingsbilderna. Men kanske det var fel tråd att lusa ner med funderingarna?
(Och din sista mening var just anledningen till att det hade varit kul att se Zoopetarna i en "naturfototävling". Jag tror vi hade fått se många nya sidor av de otroligt duktiga fiskfotograferna här.)