Håller med angrylinkan om att sköldpaddorna inte är beroende av balans och vattenvärden på samma sätt som fiskar. När Moses var liten och bodde i ett litet akvarium drog jag ut det i badrummet och skurade ur med diskmedel varje vecka, det gick bra det med. Gör inte det numera av praktiska skäl...;) Uppstartsproblem med nitrit, koll på vattenvärden och tillvänjning nämns inte i sköldpaddsvärlden.

Men i regel vill jag ändå undvika rengöringsmedel och liknande, är orolig att jag inte ska få bort alla rester, särskilt i själva akvariet. Så det blir oftast rent vatten och mekanisk rengöring, och kokning av mindre grejer om det skulle behövas. Har faktiskt aldrig fått problem med grumligt vatten eller dålig lukt, peppar peppar, inte ens när jag matat i akvariet. Alger däremot har det alltid funnits lite av... kanske de som tar upp skiten åt mig?

Men jag är ändå lite nyfiken på vad för bakteriedödande medel det var? Rengöringsmedel av något slag eller någon speciell akvarieprodukt?

nää jag hade bara tvättsvamp och grumme såpa men jag fick hjälp att bära de stora akvariet till duschen. jag hade inte använt rengöringsmedel om jag inte hade kunnat duscha av akvariet. han som hade akvariet innan mej hade i klorin (jag sköljde rätt ordentligt efter de, hehe:))

hur stort är ditt akvarium