heeke skrev:
Av någon anledning så är det fortfarande den här typen av skötsel av karet som rekommenderas för hållande av sköldpaddor.

Om skiten kommer från fiskar eller paddor är för mig ovidkommande, att totalrengöra karet en gång i månaden kan aldrig göra gott för karets balans.

Naturligtvis måste man tänka på att paddorna skitar ner mer och därför ha ett betydligt större filter än om man hade fiskar i karet.

Jag misstänker att det bakteriedödande medlet rekommenderas pga salmonella som ofta (alltid?)finns latent i paddornas tarmsystem och att det är främst ägaren man försöker "skydda" och inte paddorna.

Vattenbyten är naturligtvis viktigare hos paddor än fiskar, men endast pga att dom skitar ner mer.

Nä, min bestämda åsikt är att man bör sköta paddkaret på samma sätt som ett fisk-kar, men att det är viktigare med regelbundna och lite större vattenbyten, och fram för allt ett väl tilltaget filter.

första dagen jag hade mina 25 30cm paddor matade jag dom i akvariet morgonen efter var akvarievattnet helt grumligt gick inte att se akvarie planchen på andra sidan akvariet
så jag skulle nog inte behandla deras akvarie som jag behandlar fiskarnas
,om deras akvarium skulle vara lika stort som halva mitt vardagsrum kanske. Men det är det juh oftast inte.
Ett paddkar behöver väll knappast en balans för utom kalk, om dom inte är sjuka eller behöver något extra
dom lever juh inte av vattnet på samma sätt som fiskar gör,dom dricker och badar.
och sen måste man göra rent pumpen hela tiden annars stannar den iaf om man hade mina paddor:D
om man inte skaffar någon super filter , då kan jag kanske tänka mej, men då ska åxå akvariet vara några tusenliter:p