angrylinkan skrev:ojdå detta problem hade alldrig jag [:o]
men jag brukade mata i badkaret då med lite varmare än akvariet och sen vänta tills dom båda hade bajsat klart (de tog några timmar)
de ljumna vattnet gör så att det ska gå snabbare.
och en gång i månaden grov städa akvariet och inredning
kör med bakteriedödande medel i akvariet skrubba och skölj noga i badkaret
skrubba stora stenar pump och allt sånt
jag tog bort allt grus för att det var för jobbigt att rengöra , och dessutom så åt dom grus(måste varit jobbigt att bajsa ut)[:o]
satte istället en snygg bakgrunds plansh under akvariet
hmm kommer jag på nått mer så skriver jag igen:D
jag hade två typ 30cm gulbukade
Av någon anledning så är det fortfarande den här typen av skötsel av karet som rekommenderas för hållande av sköldpaddor.
Om skiten kommer från fiskar eller paddor är för mig ovidkommande, att totalrengöra karet en gång i månaden kan aldrig göra gott för karets balans.
Naturligtvis måste man tänka på att paddorna skitar ner mer och därför ha ett betydligt större filter än om man hade fiskar i karet.
Jag misstänker att det bakteriedödande medlet rekommenderas pga salmonella som ofta (alltid?)finns latent i paddornas tarmsystem och att det är främst ägaren man försöker "skydda" och inte paddorna.
Vattenbyten är naturligtvis viktigare hos paddor än fiskar, men endast pga att dom skitar ner mer.
Nä, min bestämda åsikt är att man bör sköta paddkaret på samma sätt som ett fisk-kar, men att det är viktigare med regelbundna och lite större vattenbyten, och fram för allt ett väl tilltaget filter.